- Kajárik Béla – Online marketing vállalkozó - http://kajarikbela.hu -

Melyik MLM vállalat jutalékrendszere a legjobb?

Ha egy MLM-ezőt megkérdezünk, hogy szerinte melyik MLM cég jutalékrendszere a legjobb, számíthatunk arra, hogy „kapásból” azt fogja válaszolni, hogy azé, amelyiknél ő is dolgozik. És ezen nincs semmi csodálkozni való, hiszen az illetőnek nagy valószínűséggel fogalma sincs arról, hogy a többi MLM vállalat jutalékrendszere miben is különbözik az övétől… (Sem motivációja, sem ideje nincs arra, hogy más MLM cégek  jutalékrendszerét “tanulmányozza”).

Azt is elmondhatjuk, hogy az MLM vállalatoknak sem érdeke „kiokosítani” a termékforgalmazóikat azzal kapcsolatban, hogyan állapítsák meg, hogy melyik jutalékrendszert lenne érdemesebb választaniuk!

Természetesen az MLM vállalati jutalékrendszer (Marketing Terv) kiértékelésekor sokkal többről van szól, mint csupán a jutalékfizetésnél beszámított értékesítési teljesítmény szintek számáról, vagy az azokon kifizetésre kerülő jutalék százalékok mértékéről.

„Egy MLM jutalékrendszer valójában nem más, mint egy folyamatosan fejlődő és bővülő egyvelege a különféle matematikai, pszichológiai, művészi és történelmi tényezőknek.” Az MLM jutalékrendszerek döntő többsége egy rosszul összeállított kotyvaléka az egyéb olyan más MLM cégektől átvett komponensek és elemek halmazának, amelyeket az MLM cégek vezetői és tervezői hoztak össze csupán azért mert éppen divatosnak találták azokat.” – mondja Len Clements a MarketingWave.Inc.com tulajdonosa.

Szerencsére a jutalékrendszer nem éppen legfontosabb tényező egy MLM lehetőség kiválasztásánál. Az eddigi tapasztalatok alapján bebizonyult, hogy még egy gyenge jutalékrendszer esetén is van mód jelentős jövedelemszint elérésre. És ennek ellenkezője is igaz. A kimagaslóan jövedelmezőnek minősített jutalékrendszerek többnyire megbuknak.

Érdemes egy MLM vállalat jutalékrendszerét egy nagy gépezetnek tekinteni, melynek az egyik végén beáramlik az értékesítési volumen (az eladott termékmennyiség), a másikon pedig kijön a jutalékok és prémiumok kifizetéséről szóló átutalási bizonylat. Tehát egy jutalékrendszer arra szolgál, hogy az értékesítési volument jutalékra váltsa át.

Napjainkban  mindegyik MLM vállalat arra törekszik, hogy meggyőzze az MLM-ezőket arról, hogy számukra az ő jutalékrendszerük valamennyi MLM vállalat jutalékrendszerénél sokkal kedvezőbb. Ennek bizonyítására a saját „gépezetüket” mindenféle csillogó-villogó, díszítő és csengő-bongó elemekkel is ellátják. Hajlandók azokat akár különféle kiegészítőkkel is „feldíszíteni”, sőt, két – három gépezetet is készek egymással összekapcsolni.

„Ha ezt a kérdést egy tágabb értelemben véve megvizsgáljuk, egyszerűen megállapíthatjuk, hogy ha a jutalékrendszer gépezetek 90 %-ába ugyanazt az értékesítési volument táplálnánk be, végtermékként nagyjából azonos mennyiségű jutalék keletkezne bennük. A legtöbb esetben minden jutalékként és prémiumként összesen kifizethető egy dollárból 45 cent plusz-mínusz 5 százalék kerül kifizetésre.” (Len Clements)

A legtöbb MLM-ező amikor összehasonlítja a különféle jutalékrendszereket, nem tesz mást, mint összeadja a különféle szinteken kifizethető százalékokat, és azt gondolja, hogy amelyiknél ez az összeg a nagyobb, az a legjobb. Ez azonban ritkán bizonyul helyesnek. Valójában sem a kifizetésre kerülő százalékok összege, sem a jutalékszintek száma, de még a jutalékrendszerek típusa (leszakadásos, unilevel, bináris és mátrix) sem játszik ebben döntő szerepet.

Ha ez igaz, akkor MI az, amire érdemes odafigyelni?

Van két olyan tényező, ami a legnagyobb hatással van arra, hogy a gyakorlatban (nyugodtan elfelejthetjük az elméleteket, amelyek papíron hibátlanul működnek) melyik jutalékrendszer „gépezet” állítja elő a lehető legnagyobb jutalékokat.

1.)    Az első  – és a legfontosabb – az, hogy mennyi az ÉRTÉKESÍTÉSI VOLUMEN (az eladott termékek és szolgáltatások értéke), ami belekerül a „gépezetbe”. Ha például a jutalékrendszer 8 mélységben szintenként 10 %-ot fizet de senki sem hajlandó vásárolni a termékekből, akkor  jutalékként semmi sem kerül kifizetésre. Az értékesítési volumen képezi az üzemanyagot a jutalékrendszert megtestesítő gépezet számára. Ha nincs üzemanyag, akkor jutalék kifizetés sincsen!

„Az elsődleges tényező egy MLM vállalkozás jövedelemtermelő képességének meghatározásánál a termékválaszték értékesítési volumenképző ereje.” (Len Clements)

2.)    A második megvizsgálandó szempont a kifizetés „SÚLYOZÁSA”. Ez alatt azt kell érteni, hogy miként és kinek kerülnek kifizetésre a jutalékok a Marketing Terv különféle szintjein.

Nézzünk most erre egy példát. Tegyük fel hogy két (2) 10.000 termékforgalmazóval rendelkező MLM vállalatnál 100 millió forint kerül jutalékként kiosztásra, a következő módon: Az egyik esetben az öt (5) legkiválóbb termékforgalmazónk fejenként 5 millió forintot adnak oda, valamint az őket követő tíz (10) legjobb ember közül pedig, mindegyiknek 2,5 milliót osztanak ki (ezt a módszert nevezik „vezetőkre súlyozó” jutalékrendszernek).

A másik MLM vállalatnál fejenként egyformán 10.000 forintot kap a termékforgalmazók fele, vagyis 5.000 személy (ezt a módszert „munkatársakra súlyozó” jutalékrendszernek nevezik).

Annak ellenére, hogy mindkét MLM vállalatnál ugyanaz az összeg (100 millió forint 50 %-a, vagyis 50 millió forint) kerül kifizetésre, az alapelvek teljesen különböznek egymástól (a példa szándékosan lett ennyire  szélsőséges módon megfogalmazva).

Abban az esetben, ha valaki az MLM-ezőknek abba a 86 %-ába tartozik (a MarketWave cég által 6.700  MLM-ező körében végzett felmérés alapján megállapított számról van itt most szó) , akik elsődleges célja nem az, hogy gazdagok legyenek, hanem csak annyit szeretnének havonta keresni, hogy otthagyhassák a munkahelyüket és kényelmesen megélhessenek a passzív jövedelmükből (ráérnek később majd meggazdagodni) számára leginkább egy olyan jutalékrendszer felelne meg, ami ennek a szintnek az elérését segíti elő.

Az igazság az, hogy az USA-ban jelenleg működő MLM cégek jutalékrendszere nem azzal a céllal készült, hogy erre a jövedelemszintre legyen optimalizálva. Ez azt jelenti, hogy nem „közepesen súlyozottak”. Érdekesség az, hogy ezeknél az MLM vállalatoknál tevékenykedő MLM-ezők mintegy 90 %-a minderről semmit sem tud.

Egy még frissebb MarketWave felmérés szerint a jóval tapasztaltabb MLM-ezőknek is 34 %-a korábban még soha sem hallott erről a fogalomról, hogy „jutalékrendszer súlyozás”!

Még inkább nyugtalanító az egészben az a jutalékelosztó rendszerbe beépített és remekül álcázott „leválásos” módszernek – amikor a hálózatunkban egy “láb” leszakad a csoporttól és  önállóvá válik –  köszönhető valóságos „aranybánya”! – természetesen az MLM cég számára.

Ez az a jutalékmennyiség, aminek a kifizetését a jutalékrendszer kilátásba helyezi, azonban az MLM vállalat által visszatartásra kerül.

Az MLM jutalékrendszerekbe beépített „hókusz-pókuszról” van most itt szó. Egy adott hálózatban egy levált „láb” után, az afelett vezető pozícióban lévő személy, csak abban az esetben jogosult az őt megillető prémium %-ra, ha a hálózatában megmaradt MLM-ezők összesített értékesítési teljesítménye elér egy meghatározott szintet.

Megállapíthatjuk tehát, hogy egyáltalán nem könnyű eligazodni az MLM vállalatok Marketing Terveinek többé-kevésbé bonyolult útvesztőiben.

Gyakorlatias értékelő módszerként azt lehetne talán javasolni, hogy két MLM vállalat jutalékrendszere összehasonlítása céljából érdemes a következőt tenni:

Vegyünk egy havi – a saját hálózatunk tagjai által együttesen elért – értékesítési volument (legyen ez mondjuk 2.000.000 Ft/hó) és számoljuk ki, hogy az adott jutalékrendszer szabályai szerint ebből mennyi jutalék jár nekünk.  Amelyik vállalatnál nagyobb összeg jön ki jutalékként, az lesz a „nyerő”.

Azonban emlékeztetni szeretnélek a bevezetőben mondottakra. Hiába jól fizető a jutalékrendszer, ha a termékek viszont nehezen értékesíthetők…

Tehát egyáltalán nem biztos, hogy csupán a jutalékrendszer alapján érdemes a döntésünket meghozni, amikor egy MLM vállalat kiválasztásáról van szó. Más egyéb tényezőket (mint például a termékek minősége, a vállalat vezetése, a vállalat hírneve, a szponzor tapasztalata, stb.) is érdemes alaposan megvizsgálni.

Megjegyzendő, hogy a belépni szándékozókat – reménybeli szponzoraik – többnyire nem tájékoztatják a Marketing Terv értékelhetősége szempontjából fontos információkról. Ezeket leginkább a beregisztrálást követő képzéseken van lehetőségük részletesebben megismerni. Ma már fölösleges titkolódzni ebben a témában, hiszen az interneten mindenki számára adott a lehetőség, hogy az MLM vállaltok Marketing Terveinek a legapróbb részleteiről is tájékozódjon.

 

Kérlek, hogy – az alábbi hozzászólási lehetőséget kihasználva – mondd el a véleményedet a témával kapcsolatban, valamint hívd fel rá a figyelmét a téma iránt érdeklődő Facebook [1]-os vagy Twitter [2]-es ismerőseidnek is! Ők ezért bizonyára hálásak lesznek Neked!

Ha tetszett Neked ez a bejegyzés, HÁLÁS lennék, ha a “Tetszik” gombra kattintásoddal ezt nekünk is jeleznéd.

Javaslom, hogy iratkozz fel az MLM legújabb irányzatát képviselő – Online – MLM iskola másként gondolkodó és tevékenykedő MLM-ezői számára készített HÍRLEVELEMRE, hogy frissen tájékozódhass a legújabb Online MLM tippekről, eszközökről, megoldásokról és stratégiákról!

FIGYELEM:

Ezt a cikket bárki felhasználhatja a honlapján vagy a blogján – egy feltétel mellett – abban az esetben, ha szerzőként feltünteti a nevemet! Kajárik Béla [3]