Miért nem elegendő ma már csupán élelmiszerekkel táplálkozni?

Bejegyzés nyomtatása

22   INDOK amellett, hogy ma már miért nem tehetjük ki magunkat annak a kockázatnak, hogy csupán élelmiszereket fogyasztva biztosítsuk az egészségi állapotunkhoz nélkülözhetetlen tápanyagokat.


1.    sz. INDOK: Túlevés és alultápláltság.

Egy gazdaságilag fejlett országban élő átlagemberre napjainkban a túlevés és az alultápláltság a jellemző. Ez ma már nem titok. Csak körül kell nézni. Az emberek többsége túlsúllyal rendelkezik. Már a gyermekek között is lehet túlsúlyosakat találni. Te vagy az ismerőseid közül néhányan bizonyára valamilyen egészségi panasszal rendelkeztek.
Ha a gazdaságilag fejlett országokban élőkhöz hasonló életvitelt folytatsz, akkor te is rendszeresen magas kalóriatartalmú és alacsony tápértékű, előre elkészített ételeket fogyasztasz. Ez a fajta étrend tápanyaghiányból fakadó olyan egészségi panaszokat eredményez, mint az idegesség, kedvetlenség, gyakran visszatérő gyulladások, általános fájdalmak, figyelemösszpontosítási problémák, ingerlékenység, levertség, izomfáradtság, álmatlanság, szellemi kimerültség és rossz közérzet.

Alapos kutatási eredmények állnak ma már rendelkezésre, melyek azt igazolják, hogy a legtöbb ilyen személy nem kapja meg az étkezései során mindazt, amire a szervezetének szüksége lenne.

Nézzünk most meg néhány erre vonatkozó statisztikai adatot:
Az USA Mezőgazdasági Minisztériuma által a közelmúltban elvégzett 20.000 személyre kiterjedő felmérés alapján nincs egyetlen egy személy sem, aki a naponta ajánlott valamennyi vitaminból és árványi anyagból rendszeresen a megfelelő mennyiséget fogyasztaná el. Ezen felmérés alapján az amerikai lakosságnak az alábbi hányada szenved vitamin és ásványianyag hiányban:
B6 vitaminban 96 %, magnéziumban 75 %, kalciumban 68%, vasban 57 %, A vitaminban 50%, B1 vitaminban 45%, C vitaminban 41%, B2 vitaminban 34%, B12 vitaminban 345, és a lista tovább is folytatható.

Több száz orvosi tanulmány állítja, hogy gyakorlatilag neked és a családod tagjainak legalább egy vagy több létfontosságú tápanyag hiányában szenved a szervezeted

2.    sz. INDOK: A talaj tápértékének csökkenése.

A modern mezőgazdasági tömegtermelés kivonja a tápanyagokat a talajból anélkül, hogy azok visszapótlásáról gondoskodna. A mesterséges műtrágyák alkalmazásával csodálatosan szép növényeket lehet ma már termeszteni. De a tápérték ezekből a növényekből gyakran hiányzik.

Tehát amikor egy igazán ropogós, friss salátába, vagy egy teljes őrlésű kenyérszeletbe beleharapunk, jóval kevesebb tápanyagot juttatunk be a szervezetünkbe, mint tehettük azt egy ugyanabban a talajban 50 évvel ezelőtt termesztett ugyanilyen növényből készített élelmiszerek esetében.

3.     sz. INDOK: Élelmiszeripari feldolgozás.

Az általunk fogyasztott élelmiszerek döntő többsége valamilyen feldolgozási folyamaton megy keresztül. Az ipari feldolgozási folyamat során az élelmiszereket fény, hő, oxigén vagy durva hőmérséklet vagy páratartalom változás hatásának vetik alá. Ennek a kezelésnek következtében az életbevágóan fontos, de sérülékeny tápanyagok tönkremennek. Ilyen hatású feldolgozási folyamatnak tekinthető, a sütés, sajtolás, őrlés, aprítás, főzés, pirítás, porlasztásos szárítás, stb.

4.    sz. INDOK: Élelmiszertárolás és szállítás.

Valamennyi élelmiszer állaga az idő múlásával megromlik. Ez az élelmiszeripar számára nagy gondot jelent, mivel az élelmiszereket nagy távolságokra szállítják. Ezért különféle vegyszerek hozzáadásával oldják meg azok tartósítását és biztosítják a fogyaszthatósági idejük meghosszabbítását.

Sajnos az alkalmazott vegyi anyagok ellenére, az élelmiszerek tápanyagtartalma idővel csökken, annak ellenére, hogy a kinézetük változatlan marad.

Még a friss gyümölcsöket és zöldségeket is permetezéssel, védőgáz alkalmazásával vagy gombaölő szerekkel kezelik, hogy megőrizhessék a ropogós, érett és friss kinézetüket. Tehát, ami egészségesnek látszik az nem is annyira biztos, hogy igazán annyira egészséges, mint amennyire mi azt gondoljuk.

5.    sz. INDOK. Az ételek elkészítése és sütése-főzése.

Sokan szoktak a lakásukon kívül étkezni, vagy pedig szívesen fogyasztanak előre elkészített (fékész) ételeket. Még abban az esetben is, ha magadnak készíted el otthon az ételeket, az általad felhasznált élelmiszerek nagy része bizonyára előre feldolgozott és nem pedig nyers állapotban van. És ez jelenti a problémát: Minél jobban felmelegíted az élelmiszereket, annál jobban lecsökken azok tápértéke.

Természetesen vannak olyan élelmiszerek, mint a különféle magvak, szárított zöldségek, amelyeket meg kell főzni, mivel nyers állapotban nem lehet őket fogyasztani. Bizonyára nem fog az ember egy tálnyi nyers rizst megenni. Viszont, ha túlfőzzük a rizst, akkor tápanyagoktól fosztjuk meg magunkat.

6.    sz. INDOK. Élelmiszerek otthoni tárolása.

Belenéztél már ma a hűtőszekrényetekbe? Mióta van már benne a salátalevél? Hogy néznek ki a tegnapi ebéd maradékai? Az igaz, hogy a hűtőszekrényben lelassulnak az élelmiszerek romlását előidéző folyamatok, de teljesen nem lehet azokat megállítani. A hűtőszekrényben eltöltött minden nap a tápérték csökkenését jelenti.

Akár a hűtőszekrényben már három hete tárolt, vagy akár az éléskamrában egy évvel ezelőtt elraktározott élelmiszerekről is legyen szó, biztosak lehetünk benne, hogy egyes létfontosságú tápanyagokból már semmi sem maradt bennük, amelyeket a szervezetünk képes lenne hasznosítani.

7.    sz. INDOK. Sugárkezelt élelmiszerek.

A röntgen-, gamma- és egyéb sugárzás hatására meghosszabbítható az élelmiszerek fogyaszthatóságának időtartama, mivel ezzel a módszerrel elpusztíthatók a baktériumok, meggátolható a csírázás, és késleltethető az érési folyamat. Egyes húsfélék, a baromfihús és zöldségfélék sugárkezelése már gyakorlattá vált. Az éttermekben és iskolai éttermekben felszolgált ételek is lehetnek sugárkezeltek. A sugárkezelt élelmiszereknél az a probléma, hogy leginkább a bennük lévő létfontosságú tápanyagok, különösen az antioxidánsok és a zsírban oldódó vitaminok mennek tönkre. Jelenleg még nem kötelező az élelmiszerek címkéin feltüntetni a sugárkezelés alkalmazását.

8.    sz. INDOK. Rovarölő szereket tartalmazó élelmiszerek.

A rovarölő szerek mérgek. Egy kis mennyiség belőlük elegendő egy rovar elpusztításához. Nagy mennyiség viszont az emberek megölésére is alkalmas. A legtöbb élelmiszer tartalmaz rovarölő vegyi anyagokat. Még a biotermékekben is találhatunk belőlük, természetesen annál kevesebbet, mint a normál körülmények között termesztett növényekben.

A rovarölő szereket alkalmazhatják a talajban, a fejlődésben lévő növényeken, valamint a termékek tárolása vagy szállítása idején. Érdemes tudni azt, hogy ezeknek a rovarölő szerek láthatatlanok, nincs ízük, sem illatuk. Tehát semmi módon nem szerezhetünk tudomást arról, hogy amit megeszünk, az tartalmaz-e rovarölő szereket. De a szervezetünk ezt nagyon jól megérzi. Egyes rovarölő vegyszerek felhalmozódnak a testünkben és problémákat okozhatnak. A szervezetünknek meg kell küzdenie ezzel a problémával, és ehhez a feladathoz értékes vitaminokra, ásványi anyagokra van szüksége, hogy közömbösíthesse és megsemmisíthesse ezeket a mérgező anyagokat.

9.    sz. INDOK. Genetikailag módosított élelmiszerek.

Az USA-ban például több millió hektáros területen termesztenek jelenleg kukoricát, burgonyát és gyapotot (Igen a gyapot azért került megemlítésre, mert gyapotmagból sajtolt olajat használnak fel számos félkész étel elkészítésekor, és a gyapotmag a szarvasmarhák takarmányában is megtalálható).

Ezeknek az élelmiszereknek az előállítására azért kerül sor, mert olyan rovarirtó anyagokat képesek termelni, amelyek természetes módon csupán a rovarok elpusztítására alkalmasak. Nincsenek még hosszú távú ellenőrző vizsgálati eredmények annak bizonyítására, hogy a génmanipulált élelmiszerek nem biztonságosak. Mivel öntudatlanul fogyasztjuk a génmanipulált és sugárkezelt élelmiszereket, nélkülözhetetlen számunkra, hogy étrendkiegészítők rendszeres fogyasztásával semlegesítsük ezek káros hatását.

10.    sz. INDOK. Környezetszennyezés.

A környezetünkbe kibocsátott vegyianyag mennyisége  „csupán”  az USA-ban eléri a 3 milliárd kilogrammot! Ennek egy része bekerül az élelmiszereinkbe, a többsége pedig, a levegőbe jut vagy az ivóvizünket szennyezi. amikor levegőt szívunk be, vagy vizet iszunk, kémiai szennyeződéseket viszünk be a szervezetünkbe. Az orvosi kutatások egyértelműen bebizonyították, hogy a környezetünkben lévő szennyező anyagok felelősek a különféle kóros elváltozásokért.

Nincs más választásunk, mint táplálékokat fogyasztani, vizet inni és levegőt beszívni. Ezért aztán szükségünk van az étrendkiegészítőkre, hogy nap, mint nap segíthessünk a szervezetünknek a méregtelenítésben.

11.    sz. INDOK. Szennyező anyagok felhalmozódása az állati eredetű élelmiszerekben.

Vannak bizonyos „állandó” szennyezőanyagok, amelyek folyamatosan elraktározódnak bármilyen élő szervezetben, legyen szó növényről vagy állatról. A tápláléklánc egyre magasabb pontján a felgyülemlett méreganyagok mennyisége is egyre nagyobb. Vegyük például a kardhalat. A kardhalról ismert tény az, hogy magas a higanytartalma, ami mérgező hatást jelent.

A gond ott kezdődik, amikor az apró halak higany tartalmú táplálékot fogyasztanak. Ezekből a táplálékokból a kis halak szervezetében a szerves anyagok felszívódását követően visszamarad a higany. A kis ragadozó halak felfalják az apró halakat és velük együtt a felhalmozott higany is a szervezetükbe kerül. Minél több apró halat fogyasztanak el, annál több higany raktározódik el a testükben. Végül pedig azt követően, hogy a kardhal felfalja a kis ragadozó halakat, már egy jó nagy adag higanyszennyeződést visz be egyúttal a szervezetébe.  Egy kardhalnak a testében tehát jelentős higanymennyiség halmozódhat fel. De a tápláléklánc végén nem a kardhal van, hanem az ember!  Mi fogyasztjuk el a kardhalat és ezt követően a higanyszennyeződés bekerül a mi testünkbe.

A kardhal csupán az egyik példa a számtalan esetből. A lényeg az, hogy mi vagyunk a tápláléklánc tetején és öntudatlanul halmozzuk fel a szervezetünkben a nehézfémeket, amelyek bizonyítottan káros hatást gyakorolnak az emberi szervezetre.  Amennyiben te is fogyasztasz állati eredetű termékeket, akkor szükséged van étrendkiegészítőkre, hogy ellensúlyozd a bennük lévő szennyező anyagok kártékony hatását.

12.     sz. INDOK. Energiaszennyezés.

Az energiaszennyezés láthatatlan terhelést jelent a testünkre. Az energiaszennyezés egyik ismert formája az atomerőművekből kiszivárgó radioaktív sugárzás, melynek hatására az adott környezetben elszaporodnak a rákos megbetegedések. Egy másik kevésbé ismert formáját képezik az energiaszennyezésnek a különféle motorok és áramkörök közelében keletkező mágneses mezők (mikrohullámú sütő, mobil telefon, radar állomás, stb.) Az energiaszennyezés nem csupán közvetlenül károsítja a sejteket, hanem a testben stressz hatást okozva a hormonháztartás egyensúlyát is megzavarhatja.

Például az energiaszennyezés lecsökkenti a melatonin képződését a szervezetben, ami egy fontos hormonnak számít. Érdemes emlékezni arra, hogy az étrendkiegészítők fogyasztásával ellensúlyozhatjuk egy olyan típusú szennyeződés káros hatását, ami elől nincs mód elmenekülni.

13.    sz. INDOK.

Genetikai gyengeség. Valamennyiünk szervezete genetikailag és biokémiailag is egyedi, és egyikünk teste sem tökéletes. Valamennyien rendelkezünk különféle genetikai hiányosságokkal. Például ha az embernek a szervezete nem képes jól lebontani a methionint, ami a szervezetünk normális működéséhez szükséges egyik aminosav, akkor nagyobb mennyiségű B6 vitamin rendszeres fogyasztásával ellensúlyozhatjuk ezt a hiányosságot.

Több száz, sőt több ezer lehetőség nyílik a genetikai rendellenességek orvoslására. Ezek közül számos esetben az étrendkiegészítők fogyasztása jelenti a jó megoldást.

14.     sz. INDOK. Krónikus stressz.

A stressz akkor keletkezik a testünkben, amikor egy adott helyzetre a szervezetünk egy „küzdelem vagy megfutamodás” reakcióval válaszol. Az esetek többségében ennek nem is szoktunk tudatában lenni. Bárhol és bármikor érhetnek bennünket stressz hatások.  Okozhatja ezeket egy ugatós kutya, egy kibírhatatlan főnök, egy magjavítandó autó, egy kifizetetlen számla, egy nem működő személyes kapcsolat,, vagy az egyedüllét. Bármi ilyen dolog előfordulhat az életben.

Megszokhatjuk azt, hogy tudatosan igyekszünk nem tudomást venni az ilyen helyzetekről, de a testünk erre nem hajlandó. Amikor a stressz hatás többször megismétlődik, krónikus stressz állapot jön létre, aminek következtében testünk energia és fontos tápanyagkészleteiben komoly veszteségek keletkeznek. A krónikus stressz hatására olyan hormonok keletkeznek a szervezetünkben, amelyek hosszú távon fáradékonyságot okozva felgyorsítják az öregedési folyamatokat, és krónikus szervi elváltozásokhoz is vezethetnek. Az étrendkiegészítők fogyasztásával csökkenthetjük a krónikus stressz hatás káros következményeit.

15.    sz. INDOK. Életmód.

Az életvitelünktől függően szükségünk lehet étrendkiegészítők fogyasztására. Például a dohányzás vagy az alkoholfogyasztás, jelentősen lecsökkentheti a létfontosságú tápanyagkészleteinket. Mindkét említett esetben az étrendkiegészítők nem csupán egy választási lehetőséget, hanem szükségletet képeznek.

Másrészt elmondható, hogy egy hegymászó élsportoló esetében a tápanyagok sokkal gyorsabban hasznosulnak, mint egy átlagembernél. Ugyanez vonatkozik egy pszichikailag megterhelő foglalkozás esetén is. A teljesítmény mindkét esetben javulni fog ha endszeresen fogyasztunk étrendkiegészítőket.

16.    sz. INDOK. Emésztési problémák.

Valamennyi emésztéssel vagy bélműködéssel kapcsolatos panasz esetén lecsökken a szervezet egészséges működéséhez szükséges vitaminok, ásványi anyagok, fehérjék, zsírok, és növényi hatóanyagok felszívódása. A colitisben, Chron betegségben, krónikus hasmenésben és más bélrendszeri betegségek esetén a szervezet felszívóképessége legyengül. Ugyanez vonatkozik a baktériumokkal, vírusokkal gombákkal vagy egyéb élősködőkkel való fertőzés esetére is.

Az élelmiszerallergiák különböző fajtái is emésztési gondokat okoznak. Röviden szólva, bármilyen gyulladásos panasz az emésztőrendszerünkben nagyon kellemetlen tünetekkel járhat. Ezért aztán szükségünk lesz az étrendkiegészítőkre hogy lecsökkentsük a gyulladást, és ezzel egyidőben megnöveljük az elfogyasztott élelmiszerekben lévő tápanyagok felszívódását.

17.    sz. INDOK. Elégtelen emésztés.

Gyomorégés, puffadás, gázképződés tapasztalása esetén az elfogyasztott élelmiszerek elégtelen emésztésre következtethetünk. Ha képtelenek vagyunk jól megemészteni az ételeinket, akkor a tápanyagok nem fognak felszívódni és beépülni a szervezetünkbe. Ilyen esetben is az étrendkiegészítők jelenthetik a megoldást.

18.    sz. INDOK. Idősödés.

Az orvosi kutatások bebizonyították, hogy az idősödéssel együtt csökken a szervezet emésztőképessége. Amikor az ember eléri az idősödés korhatárát , komoly panaszokra számíthat, amelyek megfelelő étrendkiegészítők fogyasztásával megszüntethetők..

Ráadásként a tanulmányok azt is kimutatták, hogy sok idős ember kevésbé egészségesen táplálkozik, mint ahogy korábban szokott. Ilyen esetben is az étrendkiegészítők javíthatnak az egyébként nem megfelelő étrend minőségén.

19.    sz. INDOK. Tinédzserek.

Nem titok, hogy a fiatalok főként egészségtelen ételeket és italokat fogyasztanak , vagyis „moslék kaját”.A fejlődésben lévő szervezet táplálásának nem ez a legmegfelelőbb módja. A legtöbb tinédzsernek szüksége van étrendkiegészítőkre.

20.    sz. INDOK. Krónikus betegségek vagy rendellenességek.

Nincs jelentősége annak, hogy milyen rendellenességről is van szó. Legyen az ízületi gyulladás, látáskárosodás, rákbetegség, cukorbaj, magas vérnyomás, asztma, ekcéma, PMS vagy bármi más, a speciális étrendkiegészítők fogyasztása a legtöbb esetben megoldást jelenthet.

21.    sz. INDOK. Gyógyszerfogyasztás.

Az emberek napjainkban nem kevés patikában vagy patikán kívül is beszerezhető gyógyszert fogyasztanak. Tudni kell, hogy a szervezetünkben semmi sem fejti ki elszigetelten a hatását, bizonyos mértékig minden mindenre hatást gyakorol. Sokféle gyógyszer kölcsönhatásba lép az étrendkiegészítőkkel vagy nagyobb mennyiség fogyasztását teszi belőlük szükségessé. Például egy fogamzásgátló tablettát fogyasztó nőnek több B6 vitaminbevitelre van szüksége.  A példák vég nélkül sorolhatók. Tehát, ha valaki gyógyszeres kezelés alatt áll, érdemes konzultálnia az orvosával, hogy milyen étrendkiegészítő fogyasztása lenne számára ajánlott.

22.    sz. INDOK: Terhesség.

Egy terhes nőnek a tápanyagszükségletében a teherbeesést követően jelentős változások következnek be. Az anya és a megszületendő csecsemő egészsége és a terhesség alatt jelentkező esetleges komplikációk kockázatának elkerülése érdekében, érdemes étrendkiegészítőket fogyasztani.

VÉGEREDMÉNY:

A világszerte tapasztalt környezetszennyezés, valamint az élelmiszerellátás minőségének romlása miatt, ma már nem mondhatunk le az étrendkiegészítők életünk végéig való fogyasztásáról. Ráadásul egyre többen rendelkeznek olyan egészségi problémákkal, vagy speciális életmóddal vagy élethelyzettel, amelyben az étrendkiegészítők fogyasztása kimondottan ajánlott.

Az általam rendszeresen fogyasztott ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐKET, melyeket korunk egészségtudatos embere tápanyagokban egyik leggazdagabb gyorsételének is szoktak nevezni, ITT ismerheted meg!


FIGYELEM:

Ezt a cikket bárki felhasználhatja a honlapján vagy a blogján – egy feltétel mellett – abban
az esetben, ha szerzőként feltűnteti a nevemet!
Kajárik Béla

És mi a Te véleményed?

Az e-mail címed rejtve marad..
A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező.

CommentLuv badge

*