- Kajárik Béla – Online marketing vállalkozó - http://kajarikbela.hu -

Hogyan kerülhetik el az MLM-ezők az online közösségek buktatóit?

Ma már nyilvánvaló, hogy az online közösségek fogják játszani a legnagyobb szerepet a sikerre vágyó mai MLM-ezők felfogásának gyökeres megváltozásában. Napjainkban egyre több hálózatépítő igyekszik a figyelmét a legnépszerűbb online közösségek (facebook, netlog, twitter, network.hu) felé fordítani, mivel az érdeklődők KÖLTSÉGMENTES figyelemfelkeltésének ideális forrását vélik bennük felfedezni.

Nem véletlen, hogy az egyre népszerűbb internetes közösségek gyakori látogatói és aktív résztvevői között, egyre több MLM-ezőt fedezhetünk fel.

Annak ellenére, hogy a jelenlegi hazai tapasztalatok szerint az interneten eredményes értékesítési tevékenységgel büszkélkedő MLM-ezők, többnyire a különféle kattintás alapú fizetett hirdetéseket (AdWords, e-target) részesítik előnyben, növekszik azoknak a száma, akik már az online közösségi marketinges stratégiák és taktikák tanulmányozásának szentelik az idejüket.

A változások egyre inkább szembetűnőek, a néhány éve még ismeretlen online közösségek látogatottságának hirtelen megnövekedésében. Amennyiben a jelenlegi trend folytatódik, akkor hamarosan a közismert keresőmotorok komoly vetélytársaivá nőhetik ki magukat. (A leglátogatottabb honlapok sorrendjében 2. Facebook, 4. YouTube, 12. Twitter 18. WordPress!  FORRÁS: http://alexa.com/topsites)

Kevesen kételkednek ma már abban, hogy a jövő az online közösségekről fog szólni. Ugyanis olyan lehetőségre nyílik ezentúl alkalom, ahol bárki kedve szerint kifejezheti önmagát, és másokkal sokkal közvetlenebb módon létesíthet kapcsolatot, mint valaha.

Az értékesítéssel foglakozók számára pedig, ideális feltételek teremtődnek meg a tevékenységük végzéséhez: “Könnyebb dolog az ismerőseinknek és barátainknak eladni valamit, mint olyan emberekkel üzletelni, akiket még nem ismerünk.”

Azonban meg kell jegyezni, hogy az MLM-ezők közül sokan bosszantóan ügyetlenül használják ki az online közösségekben felkínált remek lehetőségeket! Nem kevesen vannak, akiknek sikerült már eddig is magukra vonni a figyelmet, parádés “árnyékra vetődéseikkel”!

Miről is van itt szó? Azokról a sorozatos bakikról, amiket a tájékozatlan és képzetlen MLM-ezők egymás után elkövetnek az online közösségekben produkált “szerepléseik” alkalmával.

A leggyakoribb ezek közül az, amikor – a beregisztrálásukat követően – minden apait-anyait beleadva, azonnal hozzálátnak a SAJÁT TERMÉKEIK ÉS ÜZLETI LEHETŐSÉGÜK KÉRETLEN REKLÁMOZÁSÁNAK (SPAM). Naponta több alkalommal is közzéteszik az általuk rendkívüli tulajdonságokkal felruházottnak vélt termékeik képeit és videóit, melyekre kattintva az érdeklődő azonnal az értékesítő honlapjukon találja magát.

Ezzel a tettükkel ékesen bizonyítják, hogy fogalmuk sincs arról, hová is csatlakoztak. Nem értik az online közösségekbe tömörülők igazi ÉRDEKEIT (ismerkedés, barátkozás, kölcsönös segítségnyújtás és hasznos ismeretek megosztása), és így kiállítják a szakmai hozzá nem értésükről lesújtó eredményt közlő bizonyítványt…

Nincsenek tudatában annak, hogy amit csinálnak, az nem más, mint a tuti biztos tipp a még meglévő barátaik és ismerőseik elidegenítésére, valamint saját hitelük elvesztésére. Egy hasonlattal élve, olyan ez, mint amikor valaki egy esküvőre menet a hajléktalanok „egyenruháját” öltené magára és érezné, amint ott őt annak megfelelő fogadtatásban részesítik… Vagy mintha valaki reklám „szendvics embernek” beöltözve állítana be a szomszédai kerti partijára…

Újabb divattá kezd válni – leginkább a Facebookon találhatunk erre számtalan példát – az, amikor  kéretlenül meghívást kapunk valamelyik távoli „ismerősünktől”, hogy lépjünk be az illető „rajongóinak a klubjába”…

Nem nagy titkot árulok el azzal, hogy elmondom, az emberek ma már ennél jóval rafináltabb marketing ötletekre vágynak, és az igényes, szakképzet, az önmaguk folyamatos fejlesztésével törődő MLM-ezőktől ezeket rendre meg is kapják!

Szerencsére ezek az online közösségek rendelkeznek azzal a hatékony és praktikus műszaki megoldással, amellyel a számunkra érdektelen nyomuló „ügynököket” a képernyőnkről könnyedén, egy kattintással eltávolíthatjuk – méghozzá örökre! És ezt sokkal könnyebben megtehetjük, mint korábban azt a házaló ügynökök esetében.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy abszolút tilos bármiféle – általunk jónak tartott – termék vagy szolgáltatás reklámjának időnkénti elhelyezése a közösségi oldalunkon. Mint sok más dologra az életben, ebben is az arányokra érdemes odafigyelnünk! Azt olvastam egy marketing szakértő hírlevelében, hogy a „követőink” megtorlás nélkül hajlandók eltűrni a reklámjainkat abban az esetben, ha minden 19 közzétett, értékes bejegyzésünkre, mindössze csak egy (1) reklám jut…

Mi ebből a tanulság?

Az, hogy érdemes alaposan tájékozódnunk egy-egy közösséghez való csatlakozásunk során az ott  elfogadott – íratlan – „játékszabályokról”, amelyek a reklámok kihelyezésének gyakoriságra vonatkoznak.

Egy jótanács: Az MLM-ezők is akkor járnak a legjobban, ha az online közösségeket a KAPCSOLATAIK ÉPÍTÉSÉRE szolgáló ideális lehetőségeknek tekintik, ahová értékes információikat elhelyezve magukra vonhatják a velük szimpatizáló személyek figyelmét. A későbbiekben fog úgyis kiderülni, hogy közülük kik válnak majd esetleg ügyfeleikké vagy hálózatépítő munkatársaikká.

FIGYELEM:

Ezt a cikket bárki felhasználhatja a honlapján vagy a blogján – egy feltétel mellett – abban
az esetben, ha szerzőként feltünteti a nevemet! Kajárik Béla [1]