Pszichológiai befolyásolásra alkalmas módszerek használata az online közösségek tartalomszolgáltatóinak gyakorlatában

Bejegyzés nyomtatása

Sokak által ismert dolog az, hogy az online közösségekben a devizát a közzétett TARTALOM képezi. A kiváló minőségű tartalom lelkesítő, tájékoztató, tanító vagy szórakoztató  hatást képes kifejteni (szerencsés esetben együtt, mind a 4 tényezőt!).

Azonban hogyan hozzunk létre olyan tartalmat, ami vírusként képes elterjedni?

A következőkben hét (7) olyan STRATÉGIÁVAL foglak megismertetni, amelyek sikerrel képesek neked segíteni ebben a törekvésedben. Ezeket a gondolatokat Dr. Rachna Jain egyik blog bejegyzésében olvasott információk alapján fogalmaztam meg.

A tartalomkészítés ma már sokkal könnyebbé vált

A rendelkezésre álló online eszközöknek köszönhetően, bárkinek módjában áll – a hobbijától függően – különféle tartalmat előállítani. Legyen szó egy fotó sorozatról, egy interjú hangfelvételéről, egy video riportról vagy akár egy blog bejegyzésről.

A fő kérdés természetesen ebben az esetben az, hogy: Kik fogják a „produkciódat” észrevenni?

Világos, hogy egy mások figyelmét felkeltő tartalom elkészítése szaktudást igényel. Miből áll egy ilyen szaktudás megszerzése? – merül fel a kérdés.

A választ az agykutatás, a pszichológia és a csoport lélektan területeinek metszéspontjában találhatjuk meg.

1.) A koktélparti jelenség

Az agykutatásban használt néhány alapfogalommal érdemes tisztában lenni. Az egyik ezek közül a RAS (vagyis a Retikuláris Aktiváló Rendszer). A RAS az emberi agynak az a része, amelyik az odafigyelés és a tájékozódás irányításáért felel. Leginkább közismert az a tény, hogy az emberek természetes módon az olyan információk és ötletek alapján tájékozódnak, amelyek velük kapcsolatban állnak.

Nézzünk erre most egy példát. Tegyük fel, hogy egy zsúfolt teremben vagyunk, ahol a zsivajtól szinte semmit sem lehet érteni, azonban hirtelen meghalljuk, hogy a közelünkben beszélgető csoport egyik tagja a mi nevünket említi.  Természetes dolog, hogy azonnal az illető felé fordulunk, hiszen a nevünkhöz szoros érdekünk fűződik.

Az egyik stratégia tehát az, hogy olyan tartalmat hozzunk létre, ami lényeges és egy adott dologra vonatkozik és mások érdeklődésére tart számot. Ez eddig könnyen érthető ugye?

A trükk az egészben az, hogy emellett még hasznosnak is kell lennie! A felnőttek oktatásában gyakorlattal rendelkezők véleménye szerint a felnőttek sokkal jobban odafigyelnek azokra a tartalmakra, amelyek éppen a jelenlegi problémáikra megoldással szolgálnak.

Ezért hát, ha  az online közösségekben közzétételre szánt hasznos, mások érdeklődésének felkeltésére alkalmas információt szeretnél előállítani, ne félj célirányosan megfogalmazni a mondanivalódat és igyekezz  csupán egy szűk hallgatóságot  megszólítani. Ha a  tartalmad minél inkább egy speciális csoport tagjai számára képez értéket, annál nagyobb figyelmet fog  részükről kiérdemelni.

Nézzünk most erre is egy példát. Tegyük fel, hogy időmenedzselésben érezzük magunkat szakértőnek. Olyan hatékonyság növelő tippeket ismerünk, amelyek mindenki számára hasznosak lehetnek, azonban sokkal nagyobb figyelemre számíthatunk, ha a tippjeinket egy olyan szűkebb réteg számára „testre szabottan” tesszük közzé, mint a dolgozó családanyák.

2.) Minél több féle a megjelenési forma, annál könnyebb a tanulás

Az agykutatás egy másik alapelvének felel meg a következő tipp, mely szerint az embereknek érdemes segíteni abban, hogy a tartalommal több féle módon kerülhessenek kapcsolatba. A „többféle tanulási mód” elvének megfelelően, az emberek sokkal könnyebben tanulják meg és tárolják el azokat az információkat, amelyekkel egyidejűleg többféle formában – írott (vizuális) és elhangzott (auditív) – volt módjuk találkozni. Az általunk közzétett információk nagyobb érdeklődésre számíthatnak abban az esetben, ha azokat több féle formában kínáljuk fel az érdeklődőinknek (Pl. egy e-bookot írott – PDF – és hallgatható – MP3 – formátumban is elkészítünk)

Jól bemutatja ezt a jelenséget a „Tanulás tölcsére” ábra.

„Amit hallasz, azt elfelejted.

Amit látsz, azt már megjegyzed.

De ha valamit igazán meg akarsz érteni, kezd el csinálni!”

3.) Az átérzéssel előadott történeteket jobban megjegyzik

Most pedig nézzük meg, miben segíthet nekünk a pszichológia. Milyen ötletek lehetnek számunkra hasznosak a tartalom előállításban. Mindenekelőtt érdemes azt tudni, hogy az emberek igen erősen reagálnak a hallott történetekre, és azokból hajlandók sokat tanulni. Amennyiben az információnk logikus, lépésről lépésre haladó módon kerül bemutatásra és érzelmi elemeket is tartalmaz, biztosan számíthatunk a hallgatóságunk fokozott érdeklődésére. Alkalmazzunk rövid – a témához jól kapcsolódó – történeteket a marketing üzenetünk közzétételekor, így azt személyessé és jól megjegyezhetővé tehetjük.

4.) A nyitottság növeli a népszerűséget

Minél inkább hozzáférhetővé válik valaki előttünk, annál nagyobb az esély arra, hogy meg fogjuk őt kedvelni, főként abban az esetben, ha úgy érezzük, hogy értéket vagy jutalmat kapunk tőle. Ezt az alapelvet a közzéteendő tartamunkra vonatkoztatva úgy alkalmazhatjuk, hogy a lehető legtöbb helyen (Facebook, Twitter, YouTube,  Scribd, stb.) tesszük közzé az információnkat és megragadunk minden lehetőséget a minél szélesebb körben történő publikálásra.

Mihelyt az emberek bennünket látnak szinte „mindenhol”, elkezdenek jobban ránk figyelni. Ahogyan egyre többen figyelnek fel ránk, a népszerűségünk is fokozatosan növekszik.  A népszerűségünk növekedésének köszönhetően egyre jobban megkedvelnek bennünket az emberek.  Közismert tény, hogy hajlamosak vagyunk olyan személyekkel üzletet kötni, akiket ismerünk és kedvelünk.{+}

5.) Az emberek útlerövidítésekre vágynak

Egy másik pszichológiai alapelv szerint az emberek a döntéseik meghozatala során útlerövidítésekre vágynak. Érdekes megfigyelni azt, hogy  alapjában véve mindenki szeretné ha döntése meghozatala előtt a lehetőségek bő választék állna rendelkezésére. Viszont minél több lehetőség áll rendelkezésünkre, annál kevésbé vagyunk képesek dönteni. Ez számunkra azt jelenti, hogy szűrnünk kell az információkat, nem pedig felhalmozni.

Való igaz, hogy az emberek kedvelik a különféle szempontokat tartalmazó listákat, és ezeket érdemes a marketing munkánkban is alkalmazni. Azonban célszerű mellettük közzé tenni a mi ötleteinket és javaslatainkat arra vonatkozóan, hogyan hasznosíthatják azokat a gyakorlatban. Idegenvezetőként – a saját tapasztalatainkra támaszkodva – kell tudnunk kalauzolni az embereket, egy jó döntésmeghozatal érdekében. Ez egy igen hatékony tartalom megalkotó – és ügyfél befolyásoló – stratégia.

6.) Az emberek hajlamosak ismeretlen emberek tanácsait is elfogadni

Vegyünk most akkor igénybe egy alapelvet a csoport lélektan területéről. A tömegvéleményre alapozott döntéshozatal azt jelenti, hogy szívesen vesszük, ha egy döntést módunkban áll különösebb erőfeszítés nélkül meghozni. Ennek egyik módja az, ha a közösségünk tagjait megkérdezhetjük. Külföldön már vannak olyan portálok (pl. http://www.yelp.com), ahol segítséget kaphatunk arra, hogy hol érdemes étkeznünk vagy vásárolnunk? Így módunkban áll a tömeg bölcsességét hasznunkra fordítani.

Egy 2008-ban készült tanulmány (Jupiter Research) szerint az emberek 50 %-a vásárlás előtt legalább egy blogot elolvasott. Ez azt bizonyítja, hogy a vásárlói döntésünket hajlamosak vagyunk egy csoport bölcsességére alapozni, és engedjük, hogy döntésünkben egyáltalán vagy alig ismert személyek befolyásoljanak bennünket.

Jól tesszük, ha a jövőben erre a jelenségre mi is tekintettel leszünk. A reménybeli ügyfeleink számára hiteles véleményforrásként érdemes pozicionálnunk magunkat. Amennyiben sikerül ezt elérni, az ügyfeleink hajlandóbbak lesznek megbízni bennünk és az ajánlásaink alapján fognak cselekedni. Arra kell törekednünk, hogy a döntésre kész ügyfeleink úgy gondoljanak ránk, tőlünk fogják megkapni a legjobb megoldást.

7.) Kész vagyok elkötelezni magam!

Tartalomalkotóként fontos számunkra az olvasóink visszajelzése és hozzászólása. Erre azért is szükségünk van, mert célunk egy bennünket kedvelő ismerősök folyamatosan gyarapodó körének a létrehozása. Ezek az ismerőseink tőlünk várják az útmutatást, az információkat és a segítséget a legfontosabb döntéseik meghozatalához.

Ahogyan egyre növekszik az ismerőseink száma, fokozatosan ugyanúgy nő a mi tekintélyünk is. A tekintélyünk növekedését követve az emberek természetes módon hajlandók odafigyelni arra, amit mondunk és megfogadják a tanácsainkat.

Az általunk közzétett tartalomnak akkor van ereje, ha az embereket képes személyes sikerük elérésére ösztönözni.

A tömegek általi elfogadásunk akkor kezd érvényesülni, amikor mások elkezdenek rólunk beszélni, és megosztják velünk a pozitív tapasztalataikat. Ennek következtében természetes módon növekszik a hírnevünk és láthatóságunk, valamint sokkal valószínűbb, hogy az emberek odafigyelnek ránk és az általunk közzétett információkra.

Összefoglalva tehát

A különféle tartalmú információink előállítása során érdemes figyelembe vennünk azt, hogy:

  • Az egy adott témáról és egy célcsoport részére szóljon,  valamint mások érdeklődésére tartson számot
  • Több féle formában álljon rendelkezésre
  • Történetek elmondásával és lépésről lépésre haladó ismertetéssel feleljünk meg az érzelmi és logikai követelményeknek
  • Következetesen kerüljön publikálásra
  • Vezesse a látogatókat a saját legjobb döntésük meghozatalához
  • Összpontosítsuk a figyelmünket egy valódi rajongói tábor létrehozására
  • Egyéni eredmények elérésére ösztönözzük az embereket

Ha Te is elkezded alkalmazni ezeket az alapelveket a közösségi marketing tevékenységedben, részesülhetsz majd az agykutatás, a pszichológia és a csoport lélektan módszerei együtt hatásából származó előnyökben, ami az általad közzétett információk iránti fokozott érdeklődésben fog megnyilvánulni. A figyelemfelkeltés képezi az első lépést ahhoz, hogy bármi is történhessen.

És mi a helyzet nálad? Te milyen tartalomlétrehozó stratégiákat alkalmazol?

Kérlek, hogy – az alábbi hozzászólási lehetőséget kihasználva – mondd el a véleményedet a témával kapcsolatban, valamint hívd fel rá a figyelmét a téma iránt érdeklődő Facebook-os vagy Twitter-es ismerőseidnek is! Ők ezért bizonyára hálásak lesznek Neked!

Ha tetszett Neked ez a bejegyzés, HÁLÁS lennék, ha a “Like” gombra kattintásoddal ezt nekünk is jeleznéd.

Javaslom, hogy iratkozz fel az MLM legújabb irányzatát képviselő – Online – MLM iskola másként gondolkodó és tevékenykedő MLM-ezői számára készített HÍRLEVELEMRE, hogy frissen tájékozódhass a legújabb Online MLM tippekről, eszközökről, megoldásokról és stratégiákról!

FIGYELEM:

Ezt a cikket bárki felhasználhatja a honlapján vagy a blogján – egy feltétel mellett – abban az esetben, ha szerzőként feltünteti a nevemet! Kajárik Béla

Eddig 8 hozzászólás


  • Ismét egy rendkívül hasznos ér érdekes témakört sikerült bemutatnod Béla! Nagyon izgalmas megismerni és megtanulni az emberi viselkedés tudományát és lélektanát, így valóban könnyebben és hozzáértőbben tudunk “bánni” az emberekkel.



  • Nagyon tetszik ez az írás is. Picit mosolygok, mert eszembe jut, hogyan kezdtem én a blogolást 🙂



  • Hajni!

    Gratulálok Neked, abból az alkalomból, hogy bekerültél a 6 leggyakrabban hozzászóló ismerősöm közé, akiknek a listáját már a látogatóim is megtekinthetik!
    Kajárik Béla recently posted..Legtöbb HOZZÁSZÓLÁST tartalmazó bejegyzések ListájaMy Profile



  • Kedves Béla!
    Először is nagyon köszönöm, hogy az utolsó blogbejegyzésemre felhívod a figyelmet. Rendkívül Megtisztelsz vele. Igazi lendületet, biztatást jelent a továbbiakban.
    Az írásod nagyon tanulságos. Iparkodom minél jobban beépíteni a marketing tevékenységembe.
    A kezdeti lépéseim nekem is érdekesek voltak.
    Földiné Csúcs Mária recently posted..Mit okozhat- ha sokat- sokszor- sokáig sír gyermekünkMy Profile



  • Köszönöm Béla! Csak Neked köszönhetem, hogy még mindig itt vagyok, és újra szeretem, amit csinálok. Elmúlt a kényszerérzet, és -azt hiszem, minden nagyképűség nélkül-, kijelenthetem, hogy nagyon sokat fejlődtem, hiszen az írások mind nagyobb felelősséggel járnak.
    Radó Hajnal recently posted..Mit tehetsz azokkal a partnereiddel-My Profile



  • A legjobban az fogott meg, hogy minél változatosabb módon közvetítsük az információkat.Én most éppen ezt keresem a bejegyzésekben, hogy ismerős legyen, mégis változatos. Azt hiszem a magazin forma segíti ezt elő leginkább.
    Erdei Zita recently posted..83”Bármely konfliktusban mindkét fél ugyanazt érzi”My Profile



  • Logikusa,érthetően megfogalmazott tudományosan alátámasztott gondolatok a cél érdekében ami nem csak az online értékesítésnél használható.Köszi



  • Kedves Bertalan!

    Üdvözöllek a hozzászólóink körében és köszönöm az elismerő szavakat.
    Kajárik Béla recently posted..Önfejlesztő bölcsesség: A legkreatívabb dolog, amit csinálhatsz…My Profile


    És mi a Te véleményed?

    Az e-mail címed rejtve marad..
    A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező.

    CommentLuv badge

    *